Gemeente
Amsterdam

De Stem van West

Je kunt nu op dit voorstel stemmen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Nog 69 dagen om te stemmen

Veiliger Surinameplein

Door Ricardo van Ewijk
8 maart 2020

Het Surinameplein is één van de drukste pleinen van Amsterdam. Ik kom met dit plan voor meer veiligheid en een betere doorstroming.

Het Surinameplein heeft sinds haar aanleg nog weinig veranderingen gekend en behoord tot één van de drukste pleinen van Amsterdam. In spitsuren staat het vaak zo vast dat er auto's midden op de zebrapaden staan en de bus moet wachten op auto's die midden op het kruispunt staan met de Haarlemmermeerstraat. Daarom heb ik een plan gemaakt wat meer ruimte en veiligheid geeft aan voetgangers en fietsers en voor een beter doorstroming van het verkeer kan zorgen.

Shared Space:
In mijn plan heb ik de zebrapaden met stoplichten vervangen voor Shared Space.
Bij een Shared Space mag iedereen gebruik maken van dezelfde ruimte. Dit zorgt ervoor dat je veel minder lang op elkaar hoeft te wachten en iedereen alerter is op zijn of haar omgeving. Dit maakt het veiliger voor iedereen. Wel moeten er een aantal stoplichten geplaatst worden die waarschuwen wanneer er een tram aankomt.

Voetgangers en fietsers:
Voor voetgangers komt er meer ruimte en wordt het aantrekkelijker en fijner gemaakt om te lopen en de tijd door te brengen.

Voor fietsers is er aan 1 zijde van het plein een tweerichtingsfietspad.

Verkeer:
Er is 1 rijstrook voor doorgaand verkeer dat geen gebruik hoeft te maken van de boomerangrotonde. zoals Cornelis Lelylaan - Haarlemmermeerstraat, Haarlemmermeerstraat Surinamestraat en Surinamestraat - Hoofdweg.

De boomerangrotonde heeft aan beide kanten 1 rijstrook.

Verkeer dat van de Hoofdweg de Surinamestraat in wil en het verkeer dat van de Haarlemmermeerstraat of van de Surinamestraat de Cornelis Lelylaan op willen gaan moeten een rondje maken over de boomerangrotonde.

Openbaar vervoer:
Tramlijn 1 en tramlijn 17 krijgen hun haltes ongeveer ter hoogte waar nu de haltes zijn in het midden van het plein. Op deze haltes kunnen buslijn 15 en spitslijn 247 ook halteren.

Tramlijn 11 krijgt door deze nieuwe indeling een bredere en langere keerlus aan de Noordkant van het plein.

Verdere indeling van het plein:
Verder is er aan de Zuid en Oostkant van het plein Shared Space met parkeervakken voor automobilisten waar voetgangers en in en uit parkeerverkeer hun ruimte delen. Aan de Noordkant van het plein zijn ook parkeervakken.

Is er een parkje aan de Noordkant waar het monument ter herdenking van het slavernijverleden in het midden staat. Deze plek zorgt ervoor dat dit monument op een wat opvallendere plek staat dan waar hij nu staat. De kiosk en de bloemenstal krijgen ook een plekje bij dit parkje.

Op het plein moet ook meer groen komen en meer mogelijkheden voor recreatie. 

Stemmen:
Ik hoop dat dit plan genoeg stemmen krijgt zodat het op de agenda van de Gemeente kan komen en ik hoor graag de mening van de Amsterdammer. Vooral van de buurtbewoners en de mensen die dagelijks gebruik maken van dit plein. 

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan of oproep in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Nog geen argumenten voor.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.
Maarten Smit | 9 maart 2020 07:20

ik ben tegen shared voetgangers en fiets places.
is levensgevaarlijk
rest ziet goed uit

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.