De Eco-Boulevard in West: een groene strook vol struiken, bomen, en bankjes om in de drukte van de stad te ontspannen en elkaar te ontmoeten
Ruimte voor groen, ruimte voor de bewoner, ruimte voor schoonheid
Door de spontane ontmoetingen tijdens de Corona-crisis aan de voorkant van onze huizen met verschillende buren kwam het idee naar voren om onze straat, de Admiraal de Ruijterweg tussen de Jan Evertsenstraat en de Jan van Galenstraat, een complete make-over te geven. De straat is de laatste jaren steeds meer een straat vol met gezinnen met jonge kinderen geworden. Helaas wordt de fysieke ruimte nog altijd vooral gedomineerd door verkeer (tram, scooters, en auto's). Met de buren kwamen we spontaan op een idee om hier een andere invulling aan te geven. Een zeer groot gedeelte van de fysieke ruimte wordt momenteel ingenomen door de trambaan en autoweg. We hebben tegenwoordig nog maar 1 tramlijn (19) die door de straat heenrijdt en deze zou vrij simpel omgeleid kunnen worden door de Bos en Lommerweg en Hoofdweg. Ook zou het autoverkeer kunnen worden gelimiteerd kunnen worden tot een eenrichtingsverkeer met maar aan 1 kant van de straat parkeervakken. Deze maatregelen zouden aan beide kanten van de straat ruimte opleveren om de (zeer kleine) stoepen te verdubbelen, de fietspaden in stand te houden (maar aan de binnenkant van de bomen), en het vrijgekomen midden van de weg te gebruiken voor groen (struiken, bomen, en bankjes). Hier zouden buren elkaar kunnen opzoeken en elkaar kunnen ontmoeten tussen het groen.
We denken dat de Baarsjes behoefte heeft aan zo'n groene oase tussen de twee drukke verkeersaders en het zal ook het aanzicht van de straat veel goed doen. Wellicht zouden op den duur ook de eindes van de straat gebruikt kunnen worden voor kleinschalige horeca om het effect helemaal te bereiken: een eco-boulevard midden in West!
Geweldig plan! We hebben graag wat meer groen en rust in deze buurt tussen de gevaarlijke drukte op de Jan van Galenstraat en de admiraal de Ruijterweg. Naast het feit dat het de buurt kindvriendelijker zou maken, geeft het volwassenen ook wat meer ademruimte in de drukte van Amsterdam. Bovendien is een ontmoetingsplek goed voor de sociale cohesie van de buurt. Het is een straat die we nu mijden omdat het een saai gedeelte is, maar met dit plan zouden we er met gezin voor ons plezier vertoeven.
Uitstekend idee. De trottoirs zijn dermate smal dat men vaak gedwongen wordt op het fietspad te lopen. Iemand in een rolstoel kan het sowieso vergeten in dit stukje straat. Het vrijliggende fietspad dat er destijds per se moest komen, is verworden tot een racebaan voor brommers. Ook vandaag de dag is dat zo, dus goed oppassen voor de bewoners wanneer je het huis uit gaat....de kansloze inrichting van deze straat, destijds de bewoners door de strot geduwd, verdiend een make-over !
Beetje egoistisch om de laatste tram en bushaltes weg te willen hebben voor meer groen als je het mij vraagt. Zijn essentiële voorzieningen van mensen. Meer groen is ok en wil iedereen maar ten koste van openbare voorzieningen: nee. Haal maar een rijbaan weg.
Pieter Brink
| 26 mei 2020 18:25
Heel goed plan!! het trottior is aan beide kanten van de straat veeeel te smal. Er is nu een driebaans weg, maar waarom is dat eigenlijk nodig?? Het is immers al jaren eenrichtingsverkeer.. die extra strook kan makkelijk worden opgegeven voor bredere promenade. Top plan!
Ik zie nog veel plekken zonder of met de weinig groen en teveel beton. Een groene oase waar je even tot rust kunt komen of lekker kan wandelen zou erg welkom zijn. Zeker als het Erasmuspark druk is. Tip is wel om genoeg afvalbakken Te plaatsen of andere innovatieve manier om het netjes te houden. Want dat is een probleem in bos en lommer helaas :(
Er liggen lappen van tuinen achter deze huizen. Maak een pad dat de tuinen verbindt, maar ga niet een stuk verkeersader weghalen. De bewoners van de Hoofdweg hoeven echt niet nog een tram voor hun deur erbij. Smalle stoepen? Het scheelt enorm als die stoep niet volgebouwd wordt met (bak)fietsen. Te weinig groen? Erasmuspark is om de hoek. Groene boulevard? Willem de Zwijgerlaan, is maar 500 mtr lopen. Speeltuin de Krommerdt ligt letterlijk voor de deur!
Het OV moet voor iedereen bereikbaar zijn. De laatste jaren is er al veel OV verwijderd. Zo rijdt er geen tram meer in de Witte de Withstraat en is lijn 14 opgeheven.
Ik ben pro groen en groot voorstander van bomen maar de stad moet zijn voorzieningen, of wat er nog van over is, behouden.
Misschien moet je bij gezinsuitbreiding en behoefte aan ruimte overwegen om buiten te gaan wonen ipv de stad je wil op te leggen.
Zomaar tram 19 verleggen omdat een aantal bewoners een leuke voortuin wil? Sorry maar nee. Het ov in west / bos en lommer is al veels te veel verminderd en dit zou het nog moeilijker maken, vooral voor mensen uit lagere inkomensklassen, waar deze mensen waarschijnlijk niet onder vallen.
Voor het miljoen dat die huizen waard zijn, kunnen ze een leuk optrekje middenin het groen elders kopen inderdaad. De mensen in de sociale huurwoningen op de Hoofdweg zitten ook niet te wachten op nog een tramvoor hun deur
Ja Spike
| 15 juni 2020 10:13
Mensen die slecht ter been zijn & senioren moeten verder lopen voor het OV?
Er zijn al haltes opgeheven van lijn 19!
Egoīstisch plan
Nogal gemakkelijk om de onwenselijke voorzieningen (tram en auto) bij anderen voor de deur te organiseren en bij jezelf rust en groen. Ik woon ook op Admiraal de Ruyterweg, zelf voor gekozen! ADR is een belangrijke en historische verkeersader. We zullen biodiversiteit aan de gevels en op het dak organiseren.
Meer groen is uiteraard welkom, maar dat mag niet ten koste gaan van tram 19. Het OV is al achteruitgegaan door het opheffen van lijn 14 en 12. Het argument dat de trottoirs te smal zijn vind ik niet sterk. Die worden nu smal gemaakt omdat veel mensen hun/haar fietsen willekeurig neerzetten. Het is ook egoïstisch om als groep bewoners voor andere mensen in de buurt te bepalen dat zij maar eventjes een kwartier verder moeten lopen voor de tram. Meer groen oké, maar niet ten koste van de tram.
Meer groen is altijd goed, maar bereikbaarheid nog mee rf van belang. Tram 19 omleiden is ook na het vertrek van tram 14 totaal onwenselijk! Dus pimp de straat op met meer groen, maar behoud bereikbaarheid, ook voor auto's.
Tram 19 de verbindingsader is die bewoners van Bos en Lommer toegang geeft tot de rest van de stad! Veel mensen in de stad zijn afhankelijk van OV en van tram 19. Omleggen zorgt voor een langere reistijd en onmogelijke loopafstanden naar de halte. Bewoners van de Admiraal de Ruijterweg wisten van te voren dat ze een huis kochten aan een doorgaande weg. En dit stuk is niet eens heel druk. Bovendien hebbem ze al een prachtige groene speel/borreltuin tussen de Aldi en de M.H. trompstraat
Er is aan beiden kanten van de admiraal de ruyterweg voldoende groen. Als deze trambaan wordt omgeleid dan zijn teveel mensen een hele belangrijke route kwijt van het OV. En deze hoek is al slecht gesteld qua OV. De mensen die aan deze weg zijn komen wonen hebben er zelf voor gekozen. Ben zelf bewust niet daar gaan wonen maar ergens waar rust en stukje groen is. Er is ontzettend veel groen in onze omgeving maar het blijft een stad. Sorry buren!
Ik ben tegen:
- bereikbaarheid met OV.
- belasting Bos en Lommer- en Hoofdweg neemt toe.
- zou liever een groenere Bos en Lommer- en hoofdweg zien.
- dat stuk van Admiraal de Ruijterweg is al autoluw en daardoor relatief rustig. Groener maken kan ook op een andere manier (parkeerplek opheffen?, auto’s en trams delen weg?)
Nogal aso om de tram en auto bij anderen voor de deur te organiseren en bij jezelf rust en groen. Jullie hebben grote tuinen waarom verbinden jullie die niet?
Omdat het een belachelijk plan is. Achter de admiraal is genoeg groen om als wijnende huiseigenaar gezellig samen te Brallen en om dan vele mensen te onthouden van makkelijk bereikbaar OV TBV een handje vol voor de deur wijnende mensen weg te halen slaat werkelijk nergens op.
het socialiseren op de stoep is ook ingegeven door Corona en dus ook een (hopelijk) tijdelijk argument. Deze tijdelijke cultuurschok gebruiken om een straat om te bouwen? Je bent bewoner van het geheel als stad, kijk niet alleen naar je eigen straat waar je al heel mooi woont met o.a. de diepe achtertuinen.
Gerda Baardman
| 15 juni 2020 14:40
Eens met JP Groot! Verdere verschraling van het openbaar vervoer en het verplaatsen van de drukte naar een andere straat, voornamelijk ingegeven door een tijdelijke situatie, lijkt me een erg slecht idee.
Eva van Dijk
| 15 juni 2020 10:51
Wat een asociaal plan.. Omdat een paar buren hun huis aan groen willen hebben grenzen, kan de rest van de stad zich in gekke bochten manoeuvreren. Groen is idd altijd goed - en daarvan is al veel in de buurt, inclusief rustige groenstrook tussen Admiraal de Ruyterweg en M.H. Tromstraat en de eigen achtertuinen. Alternatief voorstel: van de privébinnentuinen een mix maken van privé voor begane grond en semi-openbaar voor de buren van hogere verdiepingen. Leuk voor jullie, geen last voor anderen.
Dit voorstel voorziet een kleine groep in wensen ten koste van een grote groep. Er zijn alternatieven die dat niet doen en meer opleveren. De gestelde problematiek dat de fysieke ruimte van deze locatie wordt ingevuld door stoep, pad, baan, weg, en gebruikers daarvan is absurd. Het is een straat, geen festivalpark. De behoeftes "ruimte voor groen, bewoner en schoonheid: wordt reeds voorzien door woning en openbare, publieke ruimten in de buurt en ondernemers (: Hannah moet nog openen).
De desbetreffende straat is een belangrijke verkeersader voor het ov waar nu alleen nog 1 tramlijn van over is gebleven. Er zijn veel buurtbewoners die hier afhankelijk van zijn.
De straat is oorspronkelijk een belangrijke verkeersader en heeft deze uitstraling ook. Breed opgezet en met statige architectuur. Enorm charmant! Genoeg plek voor een trambaan.
Belangrijk aandachtspunt: geparkeerde fietsen op voetpaden.
Er zijn veel ontmoetingsplekken om de hoek.
Houd het divers!
Beetje drastisch om een hele tramlijn te verplaatsen. Er zijn vast veel mensen afhankelijk van het ov.
Het zal lastig worden als iedereen een groene boulevard voor de deur wil. Dan moeten alle trams en auto's weg.
Dit lijkt me een uitgelezen gelegenheid om de tuinen aan de achterkant aan elkaar te verbinden en/of elkaar eens op de koffie te vragen in eigen tuin of balkon. Hiervoor hoeft niet de rest van de buurtbewoners om te fietsen of - erger nog - 10 minuten naar de tram op de Hoofdweg te lopen. Er zitten op dit stukje een dokterspraktijk en twee apotheken. Het lijkt me dat deze bereikbaar moeten blijven, ook met het OV. Er is verder genoeg gelegenheid om groen op te zoeken in de buurt.
Ondoordacht, egocentrisch plan, zonder oog voor de behoeften van vele anderen.
Ben absoluut een voorstander van groen, maar niet op zo'n manier.
Ik verwacht dan ook dat er morgen om 20:30u even duidelijk gemaakt zal worden aan Sander Volten dat dit geen doorgang kan vinden. https://west.notubiz.nl/bijeenkomst/692417/Stadsdeelcommissie%20West%2016-06-2020
Volgens mij ligt er al een mooi stukje groen in het aangegeven gebied, namelijk binnenterrein de Krommert. En anders zijn er genoeg andere plekken in de directe nabijheid te vinden om 'elkaar te ontmoeten tussen het groen'.
Maar even een knooppunt omleggen en medebewoners uit je wijk afsnijden van de tramverbinding? Om nog maar niet te spreken over de extra belasting / drukte die dit zal geven in de omliggende straten. Echt te gek voor woorden!
Groenstrook prima idee maar verleg daarmee niet het probleem naar andere wijken. De tram is een belangrijke verbinding tussen stadsdelen en er is al een tram minder. Laat de tram lekker rijden en maak de straat auto-luw. Btw - als je graag wilt wijnen met je buurtgenoten, nodig ze thuis in je (ruime) tuin uit of loop naar het erasmuspark. Hartstikke gezellig.
Zie hier de werking van wijn op het brein. Maar waar je bij de meeste mensen op de morning after bij twee aspirientjes en sterke koffie mag rekenen op enige terugkeer van de ratio, hebben we hier blijkbaar te maken met dusdanig getroebleerde buurtgenoten dat ze hun eigen stuk straat als enige belangrijke plek op aarde beleven.
Echter, laat ons nicht zu viel ärgern, nur wundern. Behalve dat het een lachwekkend staaltje egocentrisme is, is het ook gewoon een Verschrikkelijk, Slecht, idee, santé!
Ik ben tegen want tram 19 door Admiraal de Ruiter is noodzakelijk nu andere Trams
weg zijn. Hoofdweg is te ver weg voor mij (74)
Er wonen ook nog ouderen in de buurt! Misschien stalling voor (bakf)fietsen maken, nemen nu veel ruimte in! Erasmuspark en Willem de zwijgerlaan met speeltuin om de hoek. Of autos er uit en stoep en fietspad verbreden
De Jan Evertsenstraat is al een mooie en brede straat. Natuurlijk te smal als je met een groepje buren besluit het te gaan gebruiken als een buurt terras! Maar daar is de stoep dus ook niet voor bedoeld. De tram en bus weren uit de straat vind ik onnodig, er zijn geen gevaarlijke verkeerspunten in de straat, en daarbij moet West bereikbaar blijven, niet alleen voor de bakfiets ouders...
Dus lieve buren willen jullie groen ga dan naar de grote tuinen achter de panden of naar het Errasmuspark.
het openbaar vervoer in dit deel van de stad toch al zo is uitgekleed. Mensen die niet zo vermogend en/of niet zo goed ter been zijn hebben daar veel last van. Bovendien is er een fijne openbare tuin, het Erasmuspark is vlakbij en de eveneens nabijgelegen Willem de Zwijgerlaan is al een behoorlijk groene laan. Ik vind dit een nogal egocentrisch plan.
Goed bereikbaar en efficiënt ov is heel belangrijk in een stad die inzet op het verdringen van auto's. De tram omleiden maakt niet alleen de reistijd onnodig langer, maar zorgt er ook voor dat mensen die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van het ov in de problemen komen. Daarnaast zijn er al veel groengelegenheden in de nabije omgeving. Ik ben voorstander voor het creëren van meer groen, maar niet ten koste van het essentiële ov.
OV moet bereikbaar zijn voor iedereen, bewoners/bezoekers.
ook voor de sportverenigingen in de buurt, leden komen uit heel amsterdam. Met de auto is het al niet meer te doen vanwege betaald parkeren en soms is op de fiets te ver, dus laat de tram aub rijden. verbindt oost met west dus erg belangrijk voor heel veel mensen
Schrale huidige OV voorzieningen, goede bereikbaarheid auto’s belangrijk, er is volop groen bij Westerpark en Erasmuspark. Westerpark wordt zelfs 2x zo groot als Vondelpark.
Ik ben tegen want meer groen is goed maar niet ten koste van belangrijke openbare voorzieningen als de tram. Na het verlies van 1 tramlijn vorig jaar zou dit plan in de buurt de laatste tramlijn weghalen. Nope. Nee. Nee. Nope. Een rijbaan minder: prima. Tram weg: nee. Dus tegen.
Tramlijn is nodig voor BoLo en er is superveel groen in de buurt om te relaxen. De tram omleggen naar hoofdweg / BoLo weg is in mijn ogen egoïstisch en een makkelijke oplossing voor mn mensen die van het ov geen gebruik maken.
Hier botst het eigen belang met het algemeen belang.
Deze straat is belangrijk voor het OV, niet alleen voor tramlijn 19 maar ook voor buslijn 18. Je creëert een behoorlijk gat in het OV-net.
- Problemen met de trottoirs kan je oplossen, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het grootste deel door de bewoners zelf wordt veroorzaakt.
- Herinrichten straat (weer) kan ook.
Ik ben een groot voorstander van meer groen, maar dat mag niet ten koste gaan van essentiële bereikbaarheid, vooral niet met het ov. Tram 14 is al opgeheven en tram 7 rijdt niet meer door de Witte de Withstraat. Toen bekend werd dat dat laatste onomkeerbaar was, hebben bewoners dit aangegrepen om de buurt te vergroenen. De plannen hiervoor vorderen langzaam, maar zullen tzt wel een groene impuls aan de Baarsjes geven. Nóg meer (tram)verkeer omleiden is onwenselijk. https://www.wdw020.nl
Ik ben tegen, want ik denk dat dit gedeelte van de Admiraal de Ruijterweg er al heel mooi bij ligt. De rest van de straat kan veel meer eenrichting gebruiken.
Dan komt er ruimte voor groen, meer fietsenstallingen (overdekt met zonnepanelen, goed voor energie en de fietsen gaan langer mee)
Snap dat de tram overlast geeft, maar is voor veel mensen ook belangrijk.
Er is al verkeersarmoede in west. De ruyterweg ligt centraal, opschuiven maakt de loopafstanden alleen maar groter. Daar komt bij, parken en groen zat in de buurt.ff koppen bin elkaar als mondige ouders en regel wat qua oppas. Onzinnige vraag.
Overigens (m'n argumenten heb ik eerder al gegegeven) ben ik ook benieuwd wat de kosten zijn van de tijd die een overheidsvergadering nu aan deze fantasie-met-een-borrel-op moet besteden.