Gemeente
Amsterdam

De Stem van West

Dit voorstel is afgewezen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Stemmen op dit voorstel is niet meer mogelijk.

Herinrichting terrein Remise Havenstraat e.o.

Door W. Bij
6 maart 2017
De Stem van West   |   23 maart 2017 10:53

Beste Winfried,

Met deze website kunnen ideeen en plannen rechtstreeks op de agenda van het Algemeen Bestuur in West komen. Omdat je bijdrage betrekking heeft op Zuid hebben we dit idee helaas inactief moeten maken.

Dank voor je bijdrage,

Alex
de Stem van West

Verhuis tramremise Havenstraat naar omgeving Generaal Vetterstraat en maak railverbindingen naar Surinameplein, Louwesweg en Stadionplein.

Probleem
Het terrein van remisie Havenstraat e.o. kan véél beter, multi-functioneler en hoogwaardiger worden benut.
Het kwakkelende industrieterrein rond de Valschermkade kan wel een economische impuls gebruiken.
Elke ochtend zie ik tram-na-tram uit remise Havenstraat rijden. Het duurt lang voordat ze op de route zijn.
Ik constateer dat de rotonde een knelpunt is, bij aanvang maar ook bij beëindiging van de dienstregeling.
De tijd dat ze in- en uitrijden zijn ze niet beschikbaar voor passagiers en kost veel nutteloze personeels-uren.
Ook is Lijn 2 via de Zeilstraat nu relatief lang tussen Sloten en het centrum onderweg en zijn er en-route
vrij weinig overstapmogelijkheden (Museumplein, Van Baerlestraat en metrostation Plesmanlaan).
 
 Voorstel
Los alle problemen die ik hierboven beschrijf in éen keer als volgt op:
  1. Bouw een nieuwe tramremise op het industrieterrein Schinkelhaven.
  2. Bouw een fiets- en trambrug over de Schinkelkade in het verlengde van de Laan vd Hesperiden.
  3. Leg vanaf de nieuwe remise tramrails aan
  • via Aalsmeerderweg, Hoofddorpplein, Hoofdweg naar Surinameplein
  • via Aletta Jacobslaan en Vlaardingenlaan naar de aansluiting op de Louwesweg en
  • via de nieuwe brug over de Schinkel naar het Stadionplein.
Lijn2 rijdt dan vanaf Hoofddorpplein via Aalsmeerweg, Schinkelbrug, Stadionplein, en verder naar Amstelveenseweg-De Lairessestraat of Stadionweg-Beethovenstraat
 Een nieuwe Lijn"0" rijdt uit Sloten, via Aalsmeerweg, Hoofddorpplein naar Surinameplein en verder.
 Lijn 16 of 24 vanaf de VU kan via Amstelveenseweg, Haarlemmermeerstation naar Koninginneweg of Overtoomse Sluis en vervolgens links- of rechtsaf.
 
 Voordeel GVB:
a) het starten en eindigen van de dienstregeling kan veel sneller omdat er 3 richtingen zijn: oost, west en noord (nu moeten alle trams via de rotonde Haarlemmerplein)
b) een nieuwe, moderne, efficiënte remise met de laatste technische snufjes.
c) meer operationele ruimte, beter bereikbaar voor materiaal en personeel.
d) bus 15 wordt eindelijk een tram.
 
Voordeel voor Amsterdam:
Het terrein Havenstraat komt vrij.
Dat is een super-A locatie waar je kunt wonen, werken, ondergronds parkeren, winkelen en zelfs langs de Schinkelkade (o.a. in de avondzon) heerlijk kunt recreëren.
Het terrein kan helemaal leeg gemaakt worden, voor die locatie relatief lage kosten voor bouwrijp maken en er hoeft nauwelijks rekening gehouden met oude, te behouden bouwsels.
De rafelrand wordt opgeruimd.
 
 Voordeel voor Amsterdammers:
·   snellere en betere OV-routes west-oost en noord-zuid en betere overstapmogelijkheden
·   minder bussen en meer trams.
·   Zeilstraat (en evt Koninginneweg) wordt rustiger zonder tram.
·   Lijn 2 verhuizen van Koninginneweg naar De Lairessestraat levert voor de reiziger naar het Centrum misschien wat tijdwinst maar zeker meer aansluitingen op (w.o. streekvervoer op het Stadionplein).
·   Supersnelle fietsroute van Sloten en Slotervaart naar zuid v.v.
·   De zuidas, het streekvervoer en het VU-ziekenhuis worden beter bereikbaar voor de bewoners van West.



Kaart:
https://drive.google.com/open?id=1P7qQySsmPJ8Z_vsvDnivDfzcmMM&usp=sharing
 


“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Argumenten voor

Nog geen argumenten voor.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

Argumenten tegen

Nog geen argumenten tegen.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.