Gemeente
Amsterdam

De Stem van West

Stemmen

Stemmen op dit idee is niet meer mogelijk.

Bilderdijkstraat autovrij

Door ReindeR Rustema
10 mei 2017
De Stem van West   |   24 augustus 2017 11:46

Beste ReindeR,

Dank voor je plan, helaas is het niet gelukt om in de 90 campagne-dagen boven de 100 stemmen uit te komen. Pas wanneer dat lukt kom je op een van de 3 de peildata in de volgende fase waar gekeken wordt welk 100+ plan de meeste stemmen heeft.

Je plan blijft echter beschikbaar op de site van Stem van West. Daarnaast ben je altijd welkom om in het Algemeen Bestuur over je plannen en ideeen te praten via de reguliere inspraak. Je kan je hiervoor opgeven via deze link.

Met vriendelijke groet,

Alex
de Stem van West

De Bilderdijkstraat is krap en nauw. Tijd om de auto's om te laten rijden.

Na het referendum over een autoluw Amsterdam in 1992 heeft de gemeenteraad maatregelen beloofd. Daar is nog weinig van terecht gekomen. De Bilderdijkstraat autovrij maken is een mooie eerste stap. De fietspaden zijn smal en gaan ten koste van de ruimte op de stoep voor voetgangers.

Maak de rijbanen naast de tram/taxibaan een breed (brom)fietspad zoals in Kopenhagen. Dan is er ook ruimte voor de snelle 'marleenkookt'- en Albert Heijn-elektrische bezorgfietsen. Brommers worden op termijn ook meer elektrisch en passen er ook op. De meest vieze variant brommer mag vanaf 1 januari 2018 toch al niet meer in de stad. 

Er zijn weinig infrastructurele aanpassingen voor nodig, alleen een rood wegdek, wat borden en het huidige fietspad kan stoep worden. Voor de bevoorrading van de winkels moeten er tijdvensters komen waarin bestemmingsverkeer een ontheffing krijgt om stapvoets over het fietspad te rijden en op de stoep te parkeren. De omliggende straten blijven bereikbaar dankzij lussen éénrichtingsverkeer vanaf de Kinker- en De Clercqstraat. 

Uit allerlei onderzoek blijkt dat de omzet van winkels stijgt als er meer fietsers en voetgangers voorbij komen. Fietspaden in Amerikaanse steden gaven spectaculaire omzetstijgingen bijvoorbeeld. Logisch. Autobereikbaarheid helpt niet. Die rijden bijna allemaal snel voorbij, kunnen/willen niet stoppen, zien geen winkels. Klanten die nu met de auto komen zijn wel altijd luidruchtig aan het klagen over parkeren en het weer, dat vertekent bij de winkelier het idee van het belang van de auto. De meeste autoklanten blijven komen (en klagen dan nog meer!), maar een aantrekkelijk voetgangersgebied levert nieuwe klanten op die voor een wandeling langs winkels komen. Buurtbewoners die het centrum beu zijn bijvoorbeeld. 

Ambtenaren roepen dat de 50km/u infrastructuur door Rijkswaterstaat is opgelegd als uitwijkroute voor als het verkeer op de ring vast staat. Als je dat navraagt via overheid.nl hoor je uiteindelijk dat er niet zoiets bestaat. Kennelijk is het bereidwillig meedenken van Amsterdamse ambtenaren die 'een goed autonetwerk' als opdracht hebben (ze bestaan! ik sprak haar recent). Dat 'goede netwerk' moet juist opgebroken worden zodat de boodschap goed overkomt dat Amsterdam alleen voor autobestemmingsverkeer met geduld en goede navigatiesoftware is. Nu kan je nog onbezonnen de stad inrijden met je auto. Wat veel mensen doen, blijkt uit tellingen. Iets wat je in Groningen e.d. niet aandurft.

Taxi's, openbaar vervoer en hulpdiensten blijven gewoon over de trambaan gaan. Desnoods nog met 50km/u zoals het GVB altijd graag wil.

Locatie

Argumenten

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
Victor Pallemans | 4 juni 2017 19:16

het moet auto's minder aantrekkelijk worden gemaakt in de stad te rijden. winkels moeten wel bevoorraad kunnen blijven worden, alternatief is een fietsstraat zoals de Sarphatistraat

Marc Zwiers | 12 november 2017 09:55

Voor neer groen en minder auto's in de stad

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.
Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
W. Bij | 19 mei 2017 10:44

Voetgangers, fietsers (al dat niet met motortje) maar ook (vracht-)auto's zijn essentieel voor een vitale stad. Daar zijn goede voorzieningen voor nodig. De Bilderdijkstraat is niet alleen een doorgaande verkeersroute maar ook een ontsluitingsstraat voor het buurtverkeer. Door de straat geheel af te sluiten verplaats je het probleem. Dat is niet de oplossing.
Maar het kan wel een tandje minder. Ik kom met een integraal plan voor een betere circulatie in de stad.

Kees Burger | 20 juli 2017 13:32

Onjuiste argumenten en gekleurde informatie zij propaganda!
sinds 1992 is er al heel veel gebeurd om auto's uit de stad te weren.
Waarom kunnen we niet wat toleranter zijn, de tolerantie waar Amsterdam om bekend stond verdwijnt!
Zeurpieten met een eenzijdige agenda zijn er al genoeg in de politiek. Probeer gewoon SAMEN te leven!

Inge van Wordragen | 1 september 2017 17:55

Bewoners enigszins op leeftijd, boodschappen zijn te zwaar, of er wordt huisraad van formaat aangeschaft in de uitverkoop bijvoorbeeld, wordt dat niet thuisbezorgd. Of je hebt vervoer nodig voor je werk. Je moet door de stad heen kunnen om gewoon thuis te komen. Hoeveel moet er nog autovrij gemaakt worden?? Je kunt al bijna nergens meer komen! Genoeg ruimte voor iedereen. De stad wordt al genoeg geregeerd door de fietsers! We kunnen niet allemaal meer mee op de fiets!

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.