Gemeente
Amsterdam

De Stem van West

Stemmen

Stemmen op dit idee is niet meer mogelijk.

Verkeerscirculatie 19e-eeuwse wijken

Door W. Bij
19 mei 2017

Leidt het autoverkeer in één richting via 2 hoofdroutes door de buurten rond het centrum van de stad.

Doordat de binnenstad voor de auto’s steeds moeilijker doorkruisbaar wordt rijden ze nu via de 19e eeuwse wijken rond het centrum. Om het verkeer daar beter te laten doorstromen stel ik voor de belangrijke hoofdroutes in één richting af te sluiten en in de andere richting optimaal te faciliteren. (herinrichten van kruispunten en synchronisatie van verkeerslichten - "groene golf").
Het autoverkeer rijdt dan
oost-west: van Amstel langs Singelgracht naar Fr. Hendrikplantsoen.
west-oost: Fr. Hendrikstraat, Bilderdijkstraat, C. Huygensstraat, V. Baerlestraat en Ceintuurbaan naar Amstel.
De Hobbemakade, Overtoom en De Clerqstraat zijn tweezijdige dwarsverbindingen. V. Woustraat en 2e H. de Grootstraat kunnen misschien autovrij worden.
Deze circulatie verbetert de verkeersafwikkeling en er ontstaat een ander straatprofiel met meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
Misschien kan er zelfs een tramspoor aangelegd worden tussen over de Stadhouderskade vanaf het Frederik Hendrikplantsoen tot aan het Alexanderplein.
Onderzoek moet uitwijzen of dat uitvoerbaar en wenselijk is.
Dit is een grootstedelijk project, met veel impact voor Amsterdam west en zuid.
Ik ben benieuwd wat U er van vindt !

Locatie

Argumenten

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
René Gouweleeuw   |   21 mei 2017 11:53

Goed plan, ik zie de ring marnixstraat/ sarphatistraat als fietsring, dan kan de tram inderdaad naar de ring nassau-, stadhouders-, maurits-kade. Die tram kan van isolatorweg via de houthavens over de singelgracht ring, middenweg naar ijburg.
De ring bilderdijkstraat/ ceintuurbaan zie ik als belangrijkste ring voor autovervoer. Maar dan ook daar ruimte voor maken en geen geparkeerde auto op straat daar. Als dan ook nog eens de ring A10 (gedeeltelijk) ondertunneld/overkapt wordt, zou mooi zijn!

Ricardo van Ewijk   |   21 mei 2017 16:47

Ik vind het een heel goed plan !! Door dit plan verminder je voor een groot deel de verkeerschaos in de stad, zo creëer je ook meteen meer ruimte voor fietsers en voetgangers, en er kunnen vele nieuwe parkeerplaatsen komen ! Top !!

Ricardo van Ewijk   |   21 mei 2017 16:57

En als dit plan slaagt kunnen ze ook over de hele route langs over de Stadhouderskade 2 richtingsfietspaden aanleggen zodat je aan de kant van het water een mooie en rustige boulevard creëert !! En er zullen minder oversteekpunten zijn voor fietsers zo stroomt het verkeer ook weer sneller en beter door !! Ik ben echt voor 100% voor dit plan !!!

ReindeR Rustema   |   24 mei 2017 12:59

Elk verkeerscirculatieplan gebaseerd op éénrichtingsverkeer straten is een welkome revolutie. Sterker nog, er is in 1991 een referendum voor een autoluw Amsterdam geweest en de gemeenteraad heeft dit voorgenomen uit te voeren. Niets van terecht gekomen. Het dogma van 'doorstroming' staat fier overeind. Overigens, dit is niet iets waar West over gaat, dus dit is niet de plek hiervoor.

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.
Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
Nog geen argumenten tegen.
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.