Gemeente
Amsterdam

De Stem van West

De stemperiode is afgelopen

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

De stemperiode is afgelopen

Maak Station Sloterdijk bereikbaar voor rondvaartboten

Door W. Bij
18 oktober 2017

Maak de Haarlemmertrekvaart en Westelijk Marktkanaal goed bevaarbaar en leg op korte loopafstand van het NS-station rondvaartsteigers aan.

Voorstel:
  • Verbeter de vaarwegen vanuit Amsterdam naar Sloterdijk.
  • Leg een ruime aanlegplaats voor rondvaartboten vlak bij de in-/uitgang van het station aan.
  • Graaf een kanaal vanaf de Haarlemmer Trekvaart langs de Barajasweg (of evt tussen de betonnen kolossen van de viaducten) naar de ruimte voor het stationsgebouw.
  • Herstel de verbinding tussen de Haarlemmer Trekvaart en het Westelijk Marktkanaal.
  • Graaf eventueel een vaarweg vanaf de Suezhaven langs de Radarweg
  • Maak korte, aantrekkelijke looproutes van de aanlegplaatsen naar de opstelplaatsen van trein, metro, tram, bus, touringcars en parkeerplaatsen.
De voordelen:
  • De omgeving krijgt een kwaliteitsimpuls
  • Meer economische activiteit en diversiteit in het gebied
  • De omgeving van het Damrak wordt ontlast
  • Minder touringcars in het centrum
  • het OV-knooppunt wordt belangrijker, spreiding van het vervoer bij het GVB.

Passagiers van de luchthaven die nu tijdens de overstap van het éne naar het andere vliegtuig éven Amsterdam aandoen kunnen dan ook bij Sloterdijk de excursie beginnen. Korte tijd later varen ze op de Brouwersgracht.

Het voorstel sluit aan bij andere ontwikkelingen in het gebied rond Station Sloterdijk. Zie http://orlycentre.nl

Locatie

“Heb jij een goed voorstel?” Stuur je plan in!

Argumenten

Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.

Argumenten voor

Peter Smidt | 11 november 2017 01:01

De Haarlemmertrekvaart is een historisch water. Maak dit zichtbaar ( En de vaart bevaarbaar en doorsteek naar Westelijk Markt Kanaal) en maak langs de Haarlemmervaart een prachtige (wandel) allee waardoor deze prachtige vaart weer tot zijn recht komt en een mooie verbinding. Hiermee wordt de Haarlemmerweg ook een mooie stads entree ipv de 'drukke, rommelweg' die het nu is.

Reageren
Carolina Olgers | 12 november 2017 13:56

Ik ben ook voor!!!
Zoveel geld gaat het toch niet kosten ( er komt genoeg binnen) en je betrekt interessante buurten buiten het centrum ook bij de rondvaart van Amsterdam. Het hoeft geen 2.5 uur te duren. Je kunt een snelle aansluiting maken vanaf Sloterdijk, via de Westergasfabriek, Westerkanaal, Brouwersgracht. En langere tochten voor de liefhebber.

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:17

u vergeet in uw enthousiasme dat er mensen wonen in het Westelijk Marktkanaal, precies daar waar u een verbinding met de Haarlemmertrekvaart wil maken.

Jacques Rutjens | 20 november 2017 20:34

Uitstekend plan om de ontsluiting van West-Amsterdam en daardoor krimp in het Centrum te realiseren

Reageren
Liesbeth Luik | 11 januari 2018 13:31

ja hoor, en haal de woonboten die daar liggen maar gewoon weg, kan jou wat schelen. Daar wonen wij namelijk. Als je in een juppenwoning op de grachtengordel woont, is dat makkelijk praten. Eerst even dingen beter doordenken. Het gaat hier over echte woningen van echte mensen die hier al jaren wonen.

Isa Tas | 25 november 2017 17:36

Aardig idee, maar inderdaad duur en als meneer Frankfurther nu al weet dat toeristen geen tijd hebben voor een rondvaart van 2,5 uur ... Misschien om te beginnen grote electronische dienstregelingen bij het busstation aan de achterkant i.p.v. de allerkleinste die te vinden waren zoals nu in die grote ruimte staan. En een klok bij een (bus)station is natuurlijk ook erg fijn. Verder is de fietsenstalling daar altijd vol, ondanks de (uitgevoerde?) aankondiging dat ze na 2 weken geknipt worden.

Reageren
JAN KAREL KLEIJN | 27 november 2017 00:01

GOED IDEE! ..............................

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:21

U bent vast niet één van mijn buren in het Westelijk Marktkanaal...

Joep van Egmond | 7 november 2017 23:08

Goed idee. De prijs moet onderzocht worden maar varen vanuit Sloterdijk is een mooi alternatief voor amsterdammers en toeristen die de het drukke centrum willen vermijden. En de druk op het centrum is zo enorm, dit kan bijdragen aan spreiding. Een toerist uit Azië wil varen, dit kan dan een goede keuze zijn.

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:33

...enig idee hoe lang je moet varen met 5kM/u tot het Centrum... of gaan we met de speedboot?

Peter Smidt | 11 november 2017 08:00

Wellicht kan de nieuwe plek voor de Passenger Terminal hierbij mee genomen worden. Als die in Coenhaven komt is Sloterdijk dichtbijzijnde station en is er goede verbinding mogelijk

Reageren
Joris Van Vuure | 11 november 2017 11:25

Verfrissend alternatief!
Nu de rondvaartboten uit de binnenstad verbannen worden en de vraag naar de grachten niet minder zal worden is dit een redelijk maar prijzig alternatief. Een deel van de toeristen is zeker bereid om 2.5 uur in een boot te zitten. Het is ook niet geschikt als vervanging van de bestaande rondvaarten.
De kosten zijn natuurlijk wel enorm, maar misschien heeft de politiek er geld voor over om de stroom bezoekers uit de openbare ruimte te houden.

Reageren
Peter Smidt | 11 november 2017 12:34

De Haarlemmer(trek)vaart is een prachtig historisch verhaal. Over de trekschuit etc.
Bij de doorsteek van Westelijk Havenkanaal naar Haarlemnervaart staat (nog) een molen. Het Food centrum wordt toegankelijk. Vele argumenten voor doorsteek van deze verbinding.

Reageren
Frans Wessels | 9 januari 2018 08:10

Ik denk dat de aansluiting van het Westerkanaal op de trekvaart zowiezo een mooi idee is. Straks als het marktkwartier klaar is het wellicht ook mogelijk om naast toeristen verkeer meer met de nieuwe markthallen over het water te doen ipv alles met vrachtwagens.
En historisch heb je voor de trekvaart ook weer een functie... Nu ligt die er een beetje verloren bij... Enkel afvoer van water..

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:24

...en wat te doen met mijn buren die "toevallig" precies daar wonen waar u uw doorsteek wilt?

Duco van der Sluis | 9 januari 2018 13:16

Het is een zeer goed idee om zoveel mogelijk te spreiden. Zo kunnen overstappers op Schiphol bijvoorbeeld binnen 30 minuten op een boot zitten voor een paar uur in Amsterdam. goed voor de economie, en nog beter voor de ontwikkeling van het gebied bolo.

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 15:48

...goed voor de economie of voor het rondvaartbedrijf want ik denk niet dat de "overstappers" ooit van die boot afkomen om lekker te shoppen. Een hoop bewoners duperen om toeristen te plezieren... hoe kom je erop?!

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.
Nog minimaal 0 tekens
Je hebt nog 0 tekens over.

Argumenten tegen

Guido Frankfurther | 2 november 2017 15:09

Sympathiek idee, maar heel duur en helaas geen bruikbaar alternatief. De afstand naar de binnenstad plus rondje binnenstad is te groot. Toeristen hebben vaak geen tijd voor 2,5 uur rondvaart, moeten ook nog naar diverse andere attracties zelfde dag en/of hun vlucht halen.

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:26

De rondvaartboten zouden beter over het IJ richting centrum kunnen varen, ze mogen daar sneller varen en zijn dus ook eerder in het Centrum.

Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:15

Ik ben tegen, want ik WOON in het Westelijk Marktkanaal. Het is daar nu nog lekker rustig want het loopt dood. In de grachten ervaren woonarkbewoners al genoeg ellende van de rondvaartboten, bespaar ons die AUB!

Reageren
Parulian Ruijsenberg | 9 januari 2018 08:28

Onzin dat er geschreven wordt: "...Herstel de verbinding tussen de Haarlemmer Trekvaart en het Westelijk Marktkanaal..." Want er is NOOIT een verbinding geweest, het kanaal waar wij in liggen is speciaal gegraven voor de cementfabriek vanaf de Markthallen zodat zand en grind over het water aangevoerd konden worden. Initiatiefnemers ken uw geschiedenis en doe ons dit AUB dit niet aan!

Reageren
Liesbeth Luik | 11 januari 2018 00:46

Precies ...er is geen sprake van herstel van de verbinding! die verbinding is er nooit geweest. Leuk bedacht door de rondvaartmaatschappijen, maar snijdt geen hout. De Haarlemmer trekvaart is een kwetsbaar kanaal, dat in belangrijke mate ook dient om middels het gemaal het Westerpark droog te houden.

E Bannenberg | 11 januari 2018 21:00

Stel je de files op de Haarlemmerweg eens voor als er een doorsteek naar het Westelijk Marktkanaal gemaakt wordt. Elk kwartier die brug open? De Haarlemmervaart moet behouden worden voor kano's. De bruggen daarin moeten wel wat hoger worden of open kunnen. En stom genoeg worden er met de renovatie van de N200 voorbij de A10 wel twee nieuwe voetganger-fietsbruggetjes over de Haarlemmervaart gemaakt, maar die kunnen niet open. Met 80 cm hoogte valt kanoën dan ook niet mee. Zwembad kan nog.

Reageren
Marie-jose Calkhoven | 14 januari 2018 20:47

Ik ben tegen want bewoner van een boot in het Westelijk Marktkanaal. Ik denk niet dat iemand hier zit te wachten op rondvaartboten. Ze geven overlast en schenden je privacy. Je wordt van bewoner een attractie. Niet fijn. Bewoners van Amsterdam moeten al veel te vaak ruimte en rust opgeven ten behoeve van vermaak ( ik noem: de bierfiets...)
Onzalig plan.

Reageren
Liesbeth Luik | 10 januari 2018 22:52

Dit plan is alleen goed voor rondvaartbootmaatschappijen, die dit vermoedelijk zelf ook als glorieus plan geopperd hebben. Deze toch al zo machtige organisaties, die alle plannen van de stad succesvol aanvechten moet je vooral niet ondersteunen. Het maakt onze mooie stad kapot. De Haarlemmer trekvaart, authentiek om zijn geschiedenis van trekschuiten met hand- en paardenkracht wordt volledig vernield en uit zijn voegen gerukt met dit belachelijke plan voor de doorvaart.

Reageren
Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.