In Oud-West parkeerplekken in straten maken, die uitsluitend voor vergunningshouders zijn bestemd.
Ik snap u wel, maar eigenlijk is het krom.
a) Het is de openbare weg, dus iedereen heeft evenveel rechten. Ook de Arnhemmer wil een fijn dagje Amsterdam kunnen doen. Die betaalt ook z'n belastingen, net als u en ik.
b) waarom krijgt iemand die minder parkeergeld betaalt meer rechten?
Ik zou dat eerder andersom zien: u betaalt een extra bedragje om voor de deur te mogen staan. Ik stem "voor", om een andere reden.
Dichtbij parkeren is uitstEkend voorstel, maar doe dat dan duurzaam en niet in de openbare ruimte.
Zie voorstel https://stemvanwest.amsterdam.nl/plan/42
Omdat dat de komende 10 jaar niet kan heb ik dus toch VOOR gestemd.
Eigenlijk moeten we naar de lange termijnoplossing kijken en dan moeten we parkeren van auto's, motoren, scooters, fietsen e.d. op straat niet meer toelaten. Ook niet voor je eigen deur, maar onder een achtertuin, op eigen terrein.
Het gemeenschappelijk domein is kostbaar!
Een parkeerplek is een privilege, geen recht. Een absurd privilege omdat een auto 23 van de 24 uur stilstaat. Neemt schaarse ruimte in beslag die we allemaal willen gebruiken! De minderheid met auto (derde) betaalt een habbekrats, ver onder de straatprijs die niet-vergunninghouders betalen! Daarom moet autodelen verder gestimuleerd worden. Als auto's weggejaagd worden dan is een belangrijk doel bereikt, bravo! Auto's zijn slecht voor de sociale cohesie weten onderzoekers al decennia.
Zoeken naar een parkeerplek is frustrerend. Dat komt omdat het een schaars, onderprijsd goed is; een vergunning is erg goedkoop ten opzichte van de huur van een parkeergarage. Daarnaast zijn auto's erg vervuilend, dus zie ik liever meer ruimte voor voetgangers en fietsers dan voor parkeerplaatsen.
Tenslotte gaat het bij de krapte voor parkeergelegenheid niet alleen om "wildparkeerders"; de schaarste is 's avonds het grootst, wanneer alle bewoners hun stalen ros voor de deur stallen.